Cykel, Landsväg

Årets räserpremiär!

Vilken premiär sen! Medan tusentals kvinnor körde Tjejvättern igår så valde jag en kortare tur hemmavid tillsammans med Fredrik. Östgötaslätten är fantastisk att uppleva via cykelsadeln. Just igår kände jag en så otrolig tacksamhet över att bo på denna fina plats i världen.

Vi valde att cykla till Boställets Vedugnsbageri i Maspelösa där vi varit så många gånger förr. Det är ett populärt gårdscafé dit många cyklar om somrarna. Jag brukar cykla Lambohovsleden till Malmslätt och Ledberg, cykla förbi Ledbergs kyrka och nedför backen tills man snart är framme vid Bostället. Sista lilla biten fram är grusväg.

Här åt vi en god grekisk sallad och slappade i skuggan innan vi drog vidare till Bergs slussar. Vi cyklade riksväg 1050 mot Ljungsbro vilket är en relativt trafikerad väg. Inte den roligaste vägen att cykla på, men det funkade och de flesta bilister höll god marginal vid omkörningar.

Strax innan Blåsvädret i Ljungsbro i höjd med lantbruksgymnasiet är det sen cykelväg hela vägen fram till Vreta Kloster och Bergs slussar. Just Bergs slussar är Göta Kanals största besöksmål och här finns också kanalens längsta slusstrappa med sina sju slussar. Sen finns det ytterligare två som är dubbelslussar. På somrarna sjuder det av liv och det är härligt att kolla på båtarna som slussas. Vi stannade och åt en varsin sorbet-glass, lade oss i gräset och solade en stund och kikade på samlingen av Corvette-bilar som stod uppställda.

Vi laddade inför hemfärd i motvind och motvind fick vi! Här var det riktigt segt och jag ville inget annat än att få komma hem.

Totalt landade räserpremiären på 42 km på lite drygt två timmar. Härligt!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Comments

• Reply Emelie 14 juni, 2023 at 00:42

Härligt med racerpremiär och gott fika! Tipsar om att skippa väg 1050 och istället åka rakt fram genom Maspelösa och vidare mot Ljungs slott, Ljungsbro och Berg. Blir inte jättemycket längre men mkt trevligare.

• Reply dessi 17 juni, 2023 at 12:16

Ah! Tack för tipset! :D Tänkte inte på den vägen. Hade som alternativ att cykla samma väg tillbaka men det är ju så trist haha.