Inlines, Löpning, Mountainbike

Att få ihop det – ett lyxproblem

Nej, jag får inte ihop det! Jag försöker möblera i huvudet och försöka förstå HUR jag ska få till både löpning, cykling och inlines varje vecka. Jag vill bara cykla hela tiden.

Det är frustrerande och skitläskigt att cykla mountainbike som nybörjare även om jag avancerat ett yttepyttesteg och andas hårt istället för att skrika när det kommer ett läskigt parti. Att cykla uppför en lång backe med en kant ser jag till exempel som nästan omöjligt i dagsläget. Dels tappar jag fart som gör att jag inte kommer någonstans när jag verkligen skulle behöva, men det handlar nog mycket om balans också. Man ska ju kunna stå helt stilla med cykeln och ändå inte behöva sätta ner fötterna. Hmm.. Jag får nog öva mer på det.

Något annat som jag tycker är grymt läskigt är när det är en skitsmal passage mitt emellan två stenar.
I dagsläget kommer jag typ inte emellan eftersom jag har vanliga pedaler som är så breda att de liksom stöter i och fastnar. Av den anledningen (+ att man får ett bättre rundtramp) funderar jag att sätta på spd-pedaler på min cykel, mtb-skor har jag ju redan. Det kanske är bra mentalt att sitta fast i pedalerna? Det kanske gör att jag vågar mer, samtidigt som det förmodligen gör grymt ont att ramla. Jag läste dock om en rutinerad mtb-cyklist som trots sin erfarenhet kör omkull på varje träningspass. Hmm.. Är det inte lite coolt med blåmärken ändå? Känns som att det här är en 50/50-fråga. Det kan bli bättre men också sämre. Jag hatar nämligen att slå mig. Jag försökte bli bra på aggressive-inlines (åka i ramper och sånt) för många år sedan men dunsade i svanskotan i en betongpark som gjorde så djävulskt ont att jag lade det på hyllan. Men om spd-pedaler får mig att våga mer, att hålla högre hastighet så tar det mig snarare framåt än bakåt. Att cykla långsamt över bök är oftast sämre än att köra fort. Hjulen åker bättre över hindren med högre hastighet och det blir inte lika stötigt och hoppigt.

Ja ni ser ju, jag kan inte ens skriva ett träningsinlägg utan att nämna mtb. Jag är hooked! Jag har Cykelvasan 45 km att träna inför samtidigt som jag har Berlin inline marathon i slutet av september som jag förmodligen behöver träna mer inför. 42 km inlines är liksom jobbigare än 45 km cykling. OCH! Jag är skadefri från löpningen vilket borde innebära att jag springer i skogen som en galning. Men gör jag det? Nej! Nu blir det bara 1-2 pass i veckan. Och styrketräningen där jag vill få till 2 pass i veckan, eller åtminstone ett. Och sen vill jag även hinna med att umgås med vänner, ha filmkvällar, fotografera osv.

Hur tänker ni när ni planerar er träning för kommande vecka, månad?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

12 Comments

  • Reply Mikaela 3 juli, 2012 at 15:41

    Jag lider lite av samma problem som du. Jag vill få till en varierad träning, men ofta hakar jag upp mig på en träning jag tycker är rolig. Nu t.ex. vill jag bara simma hela tiden, och ibland vill jag bara gå på crossfit hela tiden och ibland vill jag bara jympa. Men jag tänker att det är bättre att man tränar det man är sugen på, och litar på att suget kommer varieras över tid :) Det var väl inte jättelänge sen du var ganska “upphakad” på inlines? =)

    • Reply dessi 3 juli, 2012 at 15:45

      Sunt tänk! :) Försöker tänka så, men får lite dåligt samvete över att jag försummar den andra träningen när det pågår över en längre tid. Det är väl nackdelen med att gilla flera träningsformer till skillnad från bara t ex löpning, då vet man iallafall vad man ska göra ;)

  • Reply Annika - strongday.se 3 juli, 2012 at 17:18

    Jag förstår precis hur du känner med att vilja få in så mycket som möjligt. Jag brukar ofta planera min träning utifrån tvåveckorsperioder för att få in det man vill, då brukar det gå lite lättare!

    • Reply dessi 3 juli, 2012 at 22:59

      Smart! :)

  • Reply Anna 3 juli, 2012 at 17:58

    Haha, jag skrev om samma sak för ett tag sen, fast jag har mer svårt att få ihop det för att jag är hooked på allting på samma gång. Min planering har ganska lösa ramar, varje vecka ska jag få ihop två eller styrkepass, ett snabbhetspass och sen så många timmar lång, långsam rörelse som jag har lust med. Då kan jag variera styrkan mellan skivstång, kroppsvikt, crossfit-liknande eller annat jag snöat in på, intervaller/sprinter kan ske på cykel, springa i backe, simma etc., och konditionen blir promenader, stavgång, långa cykelpass, jogging eller vad jag nu har lust med, och jag tillåter intensiteten att vara så hög eller låg som jag har lust med också. Då lyckas jag känna mig hyfsat allsidig och med en bra grund även fast det finns utrymme för väldigt mycket variation, och även fast det är frustrerande att allt går framåt med såna myrsteg! ;-)

    • Reply dessi 3 juli, 2012 at 23:01

      Ah! Att varva låg-mellan och högintensivt gör ju att man orkar mer. Mitt problem ligger nog i att jag alltid kör så högintensivt, tränar ingenting lågintensivt alls just nu. Tåls att tänka på :)

  • Reply Helena Enqvist 3 juli, 2012 at 19:39

    Ja det är svårt att få i hop det när det finns så många saker som är så roliga! Framförallt är det svårt när något för tillfället är lite roligare än det andra. Å andra sidan kankse det inte gör så mycket att något tar upp lite mer tid under en period, som anna skriver är det ju rätt bra att använda lite lösare ramar.

    På tal om pedaler. Prova! Det är smaksak vad man gillar iof, men en fördel som jag ser är ju att rundrtrampet blir bättre när fötterna sitter fast. Bättre rundtramp gör ju också att bakdäcket inte slinter så lätt uppför och i blöta eller leriga partier, det är också lättare att få mer kraft i pedalerna när både bak- och framsida aktiveras. Sen får man räkna med ett par “spd-vurpor” innan man kommer i håg att man jsut sitter fast! Och jag tror fullt på att blåmärken och skrubbsår är sommarens stora hit!

    Småsteg är också steg framåt! fortsätt bara som du gör så kommer de där smala partierna eller stenen i backen inte längre kännas som hinder. Det är ju detta som är tjusningen, man blir bara bättre och bättre!

    • Reply dessi 3 juli, 2012 at 23:01

      Tack för inputen! :) Tror det får bli en sväng förbi cykelaffären den här veckan.

  • Reply Magnus 3 juli, 2012 at 21:17

    Ptja, du kanske skulle börja simma och paddla också? En variant är lite längre pass med flera grenar. Jag avslutar ofta med löpning efter inlines eller cykel.

    Och jag skulle inte vilja cykla mtb utan att sitta fast i cykeln, tror helt klart det är värre att halka av än att ramla för att man sitter fast, så spd ftw.

    • Reply dessi 3 juli, 2012 at 23:02

      Jo! Man kan ju också köra duathlon och köra mtb på nån grusväg till ett motionsspår där man kör nåt varv och sen ställa av cykeln och avsluta med löpning :)

  • Reply Richard J. 4 juli, 2012 at 21:11

    Ja, jag röstar också på SPD. Visst, jag har själv gjort flera “snygga” vurpor pga att fötterna suttit fast. Men samtidigt, som nämnts, så har man möjlighet att applicera kraft mot bakhjulet jämnare. Dessutom studsar man inte av sina pedaler i riktigt studsiga snabba partier.

    Angående tid, så är det inte fel att köra flera olika sorters idrotter under samma dag. Ja, eller kanske köra MTB, eller springa, till/från jobbet.

    Ja, det var mina 5 öre i ärendet. :)

  • Reply Elna 10 juli, 2012 at 09:27

    Klart du ska ha spd-pedaler; du kommer att uppleva att du får mycket bättre kontroll på cykeln! Ovant de första vändorna men man får snabbt in snittsen på att klicka i och ur och tekniken blir mkt bättre! Kul att du är hookad på MTB – det är världens bästa sport! :)

  • Leave a Reply

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.