I stolt samarbete med Visit Linköping
I samarbete med Visit Linköping har jag och Fredrik i helgen cyklat rutterna Berg-Borensberg och Väster om stan. Längs rutterna finns fina sevärdheter, gårdsbutiker och caféer. Det går fint att besöka platserna via bil eller cykel. Vilka utflyktsmål som finns med i Väster om stan finner du här.
Första dagen cyklade vi Berg-Borensberg med ett antal stopp längs vägen. Andra dagen cyklade vi Väster om stan-rutten; Borensberg-Klockrike-Maspelösa-Linköping. Det blev ca 35-40 km cykling per dag, vilket kändes lagom för oss och tidsmässigt väldigt bra med tanke på allt man ville se längs vägen :)
Vi utgick hemifrån i Linköping och cyklade till Bergs slussar via den fina cykelvägen längs med Bergsvägen. Här finns vackra vyer över betesmarkerna vid Roxen. Från Tornby till Bergs slussar är det ca 6 km.
Det blåste på ordentligt denna dag, och beviset finns i att det gick ovanligt lätt att cykla längs den öppna landskapet och att vi såg en kite-surfare på Roxen.
Bergs slussar
Bergs slussar är en av Göta kanals största besöksmål. Området är uppbyggt runt Göta kanals största slusstrappa, Carl Johans slusstrappa, med sju slussar som lyfter eller sänker båtarna 18,9 meter till eller från Roxen.
Här finns en restauranger, caféer och en väldigt fin äventyrsgolfbana. Om du är sugen på en båtfärd längs kanalen så kan man åka med M/S Göta Lejon som går härifrån till Borensberg och på vägen passerar nio slussar.
En del av den stora slusstrappan – Carl Johans slusstrappa
Vi besökte Fröken Jenny’s Café och restaurang och köpte en varsin smörgås till lunch. Vi låste cyklarna smidigt nedanför cafét och åt lunchen på varenda där vi hade bra uppsyn över cyklarna. Eftersom det här var vår första måltid för dagen och vi hade ett par mils cykling framför oss passade vi också på att ta en varsin glass i solen. Jag tog en strut med två kulor; polka och pistasche.
Räksmörgås och köttbullemacka
Glass i solen bredvid min pärla :)
Äventyrsgolfen är väldigt populär dagar som dessa!
När vi strosat en stund i solen och tagit några obligatoriska cykelbilder fortsatte vår cykeltur längs Göta kanal. Vårt nästa stopp skulle bli Cloetta chokladfabrik i Ljungsbro. Från kanalen är det inte särskilt långt alls och det går nedförs hela vägen genom samhället.
Cloettabutiken i Ljungsbro
I Cloettafabriken i Ljungsbro jobbade min farmor. Som barn var jag på studiebesök tillsammans med henne och fick se maskinerna spotta ut godis. Jag tror jag var runt 5 år gammal, och jag minns att jag tyckte det var en häftig upplevelse.
Förr låg själva butiken in genom huvudentrén, men numera kan man smidigt parkera bilen på sidan av byggnaden och butiken har en ny stor entré där.
Fredrik ångrar att han inte tog en större ryggsäck så han kunde köpa Allsorts ;)
Det finns en oskriven regel som säger att man inte ska ha på sig hjälmen
om man befinner sig längre än 3 meter ifrån sin cykel. Den regeln följer inte vi.
Vi köpte med oss ett par småpåsar med godis, en påse nötter och några Kick som är Fredriks favoriter. Sedan tog vi oss tillbaka till kanalen och fortsatte vår cykeltur längs med det blå vattnet. Det är fascinerande och hisnande att föreställa sig att hela Göta kanal byggdes för hand. På den tiden fanns inga maskiner så här var det handkraft som gällde. Spade med andra ord. Hela Göta kanal är 19 mil lång, och grundades 1810. Totalt har kanalen 58 slussar och det är Sveriges största byggnadsprojekt genom tiderna.
Ljungs slott
När man cyklat en stund skymtar man Ljungs slott som anses vara en av de viktigaste slottsbyggnationerna från den gustavianska epoken. Man kan svänga av till slottet längs en vacker allé som går från kanalen.
Den nuvarande huvudbyggnaden uppfördes i sten 1774 efter ritningar av hovintendenten Jean Eric Rehn, och byggherre var Axel von Fersen d.ä.
Här har jag fotograferat flera brudpar, både i området kring slottet och inne i några av de vackra salar som finns inne i slottet. Det är fantastiskt fint även på hösten här. Då fotar man bröllopsporträtten med fördel både ute och inne.
Ljungs slott
Längs kanalen finns på vissa sträckor får som går lösa. Det är väldigt idylliskt och man får såklart visa hänsyn och cykla sakta så man inte skrämmer dem. De får vi såg just den här dagen låg och flämtade i skuggan.
Ruda bro
När man cyklat en bit och närmar sig Borensberg kan man ta en välbehövlig paus vid Ruda Bro. Ruda bro är en rullbro med en spännvidd på 7,5 meter. Den är 15 meter lång och 3,5 meter bred. Enligt uppgift är den tillverkad i Motala och tål en belastning av 2,5 ton. 2017 lyftes hela bron upp på lastbil för transport till Göta kanalbolags verkstad i Sjötorp där den renoverades, innan den lyftes tillbaka i februari 2018.
Bron är vackert grön, och här finns en grillplats och en bänk med bord intill vattnet. Den var upptagen så vi parkerade cyklarna vid en vägskylt och lade oss i gräset en stund. Vi drack några klunkar vatten. En varsin vattenflaska på cyklarna hade vi, samt en vattenflaska i Fredriks ryggsäck. Vi hade drygt 23 grader i luften och trots att vi drack massor så blev vi aldrig kissnödiga under den här turen.
Glasbrukets vandrarhem & café
STF Borensberg/Göta kanal var vår slutdestination. Så härligt att få rulla in här. Detta är ett av mina absoluta favoritcafér på grund av den lugna atmosfären och att det ligger på en halvö mitt emellan Motala Ström och Göta Kanal. Här hörs inga bilar, bara insekters surrande och folks stilla sorlande.
Här skulle vi sova över! Det finns vackra och funktionella gästrum av olika storlekar. Det finns även lägenheter med tv, eget badrum och kök. Allt i renoverade byggnader med anor från slutet av 1800-talet. Byggnaderna var en gång bostäder åt familjerna som arbetade på Glasbruket och ligger drygt 1 kilometer från slussarna och pittoreska Borensberg.
Förutom vandrarhem finns här också ställplatser för husvagn och husbil. Det verkar vara väldigt populärt att ställa upp sina rullande hem just här, det är alltid fullt av plåtisar, husvagnar och husbilar. De flesta med cyklar fästa baktill för att enkelt kunna ta sig in till Borensberg med den service som finns där.
Här kan man fika i trädgården under äppelträden
Vårt motto är att om man ska fika så ska man göra det ordentligt!
Gulliga insektshotell i trädgården
Motala ström
Vi checkade in i vår lägenhet som bestod av kök med pentry, sovrum och ett stort badrum. Här fick cyklarna plats! Det var skönt att ha ett så stort boende även om det bara var för en natt. Det fanns gott om svängrum. Vi duschade, bäddade våra sängar med sänglinnet som Glasbruket tillhandahöll, och så vilade vi våra cykelben en stund innan vi traskade in till Borensberg för att äta middag på Göta Hotell.
Cyklarna fick plats innanför dörren i lägenheten
Stort sovrum med sovplats för flera. Här sov vi gott!
Längs promenaden in till Borensberg hittade vi mängder med prästkragar, och lupiner
Göta Hotell
Göta Hotell byggdes 1908 och har servat söndagsmiddag åt kanalfarare, turister och östgötar i över 100 år. Den röda byggnaden ger, enligt mig, ett slags signum åt Borensberg. Det tronar upp sig direkt när man kommer in i samhället och hälsar välkommen.
Min pappa jobbar på Arla Plast (icke att förväxla med mejeriproducenten) i Borensberg och här har jag som gymnasielev också sommarjobbat två somrar. Så jag följde med pappa med landsvägsbussen jättetidigt varje morgon och bussen stannade ett stenkast från Göta Hotell.
Men lustigt nog har jag varken övernattat eller ätit lunch eller middag. Jag har däremot varit sugen att testa! Och just denna kväll fick jag göra det. Trerätters middag hade vi planerat in och vi fick en fin plats på verandan. Det var lite kyligt när solen hade gått ner, men ute fanns det filtar att värma sig med.
Förrätt: Chevretoast med valnötter och päron
Varmrätt: Kalvfärsbiffar med baconinlindad sparris, lingon och färskpotatis.
Fredrik tog lax med sparris, fänkål och färskpotatis.
Dessert: Kungens favoritchokladkaka med grädde och jordgubbar
Rejält mätta och nöjda med dagens avslut knallade vi tillbaka till Glasbruket. 1 km enligt skylten. Lagom långt för trötta ben.
Vi somnade tidigare än vanligt, i det här vackra gula huset. Nästa morgon slog vi upp våra blå och ett nytt äventyr väntade. Fortsättning följer…
No Comments