Besöksmål, Cykel, Loppis & Antikt, Upplevelser, Utflykter

CYKLING BERG-BORENSBERG-VÄSTER OM STAN. DEL 2.

I stolt samarbete med Visit Linköping

Efter en god natts sömn åt vi frukost i trädgården på Glasbrukets vandrarhem & café innan vi begav oss vidare på vårt äventyr.

Denna dag cyklade vi ner mot Klockrike för att besöka några ställen som är med i Väster om stan. Vi stannade till vid Kornettgården, Boställets vedugnsbageriet, Bländebo Loppis, Björktorps Gröna och Kaga kyrka.

För att komma till Klockrike och därefter Flistad (där Kornettgården ligger) från Glasbruket och Borensberg kan man med fördel välja att cykla längs med kanalen en bit. I riktning mot Berg/Linköping.

Jag vill verkligen uppmana att undvika att cykla på riksväg 34. Det är en hårt trafikerad väg som saknar väggren. Så ta istället grusvägen längs Göta Kanal, och cykla över Sörby bro och korsa sedan riksväg 34 för att komma till Klockrike.

Klockrike kyrka

Kornettgården

Kornettgården är ett privat museum som består av uppbyggda miljöer från svunna tider. Varning för nostalgi! :)

Här finns bland annat gamla spelkonsoler, datorer och en stor mobiltelefon-samling där jag i stort sett kunde hitta alla mobiltelefoner jag haft i min ägo sedan jag fick min första mobil när jag var 16 år gammal.

Här finns också ett helt rum med hundratals gamla kameror och filmkameror.

Den knubbiga grå mobilen i mitten var min allra första mobil

Fredrik hittar gamla speldatorer som han och hans kompisar spelade med som barn

På baksidan håller man på och bygger upp en liten trädgård och här finns även ett litet hus som kallas för Häxans hus. Extra spännande för barnen kan tänkas!

På Kornettgården kan man förutom att besöka museet även ta en fika i solen. Vi tog en varsin glass innan vi cyklade vidare längs med öppna fält på östgötaslätten.

Bostället i sikte!

Boställets Vedugnsbageri

En favorit jag ofta rekommenderar är Boställets Vedugnsbageri i Maspelösa. Här serverer de enklare måltider som toast och sallader, våfflor och soppor, men godast är nog deras bullar. De är bakade med mjöl från Orga Kvarn och Warbro kvarn.

Bostället är populärt bland bland annat barnfamiljer och cyklister. Man kan sitta ute i den stora trädgården under träden och fika, medan barnen springer runt och leker i gräset och tittar på hönsen. För cyklister är det susen då det inte ligger så långt från Linköping. Känslan att ta sig hit för egen maskin gör att fikat sitter lite bättre :)

För fem år sedan hade jag mitt 30-årskalas här ute. Jag har bloggat om det på min fotohemsida här.

Lunch för dagen! Smaskig toast med getost och sparris.

Här sitter man fint i solen eller skuggan under träden

Caféer där det finns djur står lite högre i kurs hos mig <3

Efter lunch och fika cyklade vi vidare mot Bländebo Loppis

Bländebo Loppis

I närheten av det populära badet Svartåfors vid Mjölorpesjön ligger Bländebo Loppis. Här finns äldre glas och porslin, möbler, retroprylar och lanthandelskuriosa.

Jag besöker loppisen regelbundet och förutom att fynda kan man ta en fika eller köpa glass.

Björktorps Gröna

Fortsätter man in på grusvägen från Bländebo Loppis en yttepyttbit så kommer man till Björktorps Gröna.

Björktorps Gröna är ett trädgårdsföretag som erbjuder hjälp och vägledning genom trädgårdskonsultation och design i trädgården. De har även en grönsaksodling med en mysig blomsteravdelning. Här säljs hållbart odlade grönsaker och blommor. Inne i det lilla växthuset finns tvålar, skålar och heminredning. Här köpte jag en vacker glasvas förra året, och den använder jag varje gång jag köper snittblommor :)

De anordnar även kurser och gör brudbuketter. Den dagen Fredrik och jag gifter oss ska Björktorps Gröna få göra min bukett.

Kaga kyrka

Sist ut på vår runda i Väster om stan är Kaga kyrka. Denna lilla vita söta kyrka vars karaktäristiska torn med sin spetsiga spira man så ofta ser från Bergsvägen eller riksväg 34. Den ligger på östgötaslätten 6 km nordväst om Linköping nära Svartåns utlopp i Roxen och tillhör Kärna församling i Linköpings stift.

Kaga kyrka är en av Östergötlands bäst bevarade kyrkor från äldre medeltid. Många är vi som har åkt förbi den, eller varit på bröllop här.

Kyrkan är väldigt vacker på insidan med sina kalkmålningar

Sengotisk kalkmålning: S:ta Kakwkylla angrips av råttor

Efter besöket i svala Kaga kyrka var det inte långt hem. Kyrkan ligger ca 6 km från Linköping, och 10 km hemifrån oss. Vi tog Bergsvägen hem och njöt av tanken att vi hade betat av ungefär 76 kilometer denna helg och fått se så mycket vackert!

Kilometerantalet kan låta mycket, men vi tog verkligen tid på oss. Med alla stopp och utflykter tog det oss 5-6 timmar både lördagen och söndagen. Ett hårt träningspass på cykeln kan jag ta en annan dag. Helgen var till för att upplevas och njutas från sadeln :)

Rutten vi cyklade

Om du vill följa våra cykelspår och cykla denna runda vi tog på dessa två dagar så finns en karta vi ritat upp på Google Maps här.

Dag 1 från Linköping till Borensberg längs Göta Kanal blev ca 35 km
Dag 2 från Borensberg till Linköping via Klockrike/Maspelösa blev ca 41 km