Styrketräning

Högreps, kan det vara något?

Jag skriver inte så mycket om min träning numer. Det är inte ett aktivt val, det är mer att min träning inte varit spännande på länge. Något jag däremot är lite stolt över är att jag styrketränade på gymmet ända in i juli månad den här sommaren. Jag tycker det är väldigt jobbigt att träna inomhus på sommaren när värmen och fukten trycker. Men i år valde jag att strunta i att det kändes jobbigt och körde bara på.

I slutet av juli sen så fick jag min efterlängtade e-mtb så jag cyklade ju på den hela augusti och september. I oktober nu började jag gå på pass på Friskis. Jag kände att jag behövde något nytt som rörde om lite i grytan. Så jag har varit på skivstång och cirkelfys främst. Skivstång tränar mer muskeluthållighet medan cirkelfys mer är explosivitet och styrka skulle jag säga. Uthållighet är min akilleshäl. Jag gillar att ta i hårt och fort! Att sega sig igenom 12-15 reps i en övning är sjukt jobbigt. Så detta ska jag jobba på!

Körde en sen kväll på gymmet med Fredrik där jag satsade på högreps (12-20 reps) istället för låg-eller mellanreps. Jag körde axelpress, knäböj, bänkpress, bicepscurls och russian twists. Ett kort men väldigt bra pass! Har varit lite vissen tidigare i veckan så att köra ett kort och fokuserat pass kändes helt rätt.

När jag kör högreps så ansamlas mycket mer mjölksyra. Den kommer redan efter 10-12 reps i vissa övningar. Musklerna känns mer “slut” efter några sådana set. Det vore spännande att träna såhär i nån månad och se vad effekten av det blir. Allt pekar på att det inte spelar någon roll för muskeltillväxt hur många reps man gör, utan det är muskeluttröttning som är huvudsaken. Hur man når dit spelar mindre roll.

Jag har en ny fancy våg hemma från Tanita som förutom muskler och fett också kan mäta muskelmassa i olika kroppsdelar och visar eventuella skillnader mellan t ex höger och vänster ben.

Jag gjorde en mätning när jag köpte den i juli och tre månader senare hade jag gått upp 2,5 kg i muskler och gått ner 3,6 procentenheter i fett. Extra roligt att se det här resultatet då jag inte gjort något utöver det vanliga för att uppnå det. Jag har levt, ätit och tränat som vanligt. Om det fortsätter såhär så är det verkligen kul att kunna få resultat utan att träna ihjäl sig på gymmet och leva på kyckling ris, och proteinshakes.

Att förändra kroppskompositionen tar tid. Det tar mycket längre tid än att t ex tappa i fettprocent först och sen bygga muskler, men det är antagligen det mest hälsosamma att göra om man finner sig jojo-banta gång på gång. Att äta gott och känna sig stark vid träning är viktigt för mitt välbefinnande, så det tänker jag fortsätta med!

Previous Post

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Åsa 15 november, 2021 at 10:53

    När någon som börjar träna/ el får vill gå ner i vikt hänvisar till ”sin resa” så tycker jag det känns lite tröttsamt. Ett slitet uttryck som indikerar att det finns en tydlig början och ett tydligt slut… Samtidigt så är det en resa, man gör olika stopp, provar på, utvärderar åker därifrån, ibland återvänder man och ibland stannar man bara till eftermiddagen 😅 innan man drar. Men resan verkar dock aldrig ta slut. Pusslet verkar alltid ha en bit som behöver läggas.
    Det är kul att följa sin ”resa” ( bläää 😝) eller ska jag kanske säga pussel-läggande. Jag gör något liknande och känner ofta igen mig.
    Det bästa rådet jag fått i de fall man vill tracka Marco/kalorier (som jag sporadiskt gör) är att se till få i sig mängden protein man behöver per dag och sedan strunta i om resterande kalorier kommer från fett eller kolhydrater. Då får man det man behöver till muskelbygge och det resterande är inte så noga vilket är en befrielse.
    Vad gäller träning har jag sänkt kraven ordentligt. Dels för diskbråck, men även för att jag sällan lyckas hålla ambitiös planer. Tänker att jag ska träna regelbundet ett men det räcker med 10 min hemmaträning om det inte blir gymmet. Ett sätta att inte spåra ur och strunta i allt. :)

    • Reply dessi 15 november, 2021 at 14:39

      Man får ju göra de enklaste förändringar som man kan hålla över tid. Jag har tidigare haft bråttom då jag är otålig till min natur, men inser ju att det tar tid att bygga muskler men det är också det som kommer ge mig mest belöning i framtiden. Bra råd där ang proteinintaget! Jag försöker få i mig minst 1 gram per kilo kroppsvikt varje dag i snitt. Det gör att jag inte behöver tvinga mig i proteinpulver och bars, vilket gör det mer hållbart i längden :D

    Leave a Reply

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.