Mountainbike

Min nya cykel: Liv Embolden E+ 1 2021

Den som väntar på nåt gott! 18 veckor efter beställningsdagen kom äntligen min nya cykel! En e-mtb vilket betyder att den har en elmotor och ger mig assistans när jag vill och behöver. Den här går nämligen att cykla på även fast elmotorn är avstängd.

Jag har nog läst på och gjort research i ett år innan valet till slut föll på just den här. Jag är kort (157 cm), och behöver en tillräckligt liten cykel. Framförallt är det instegshöjden som varit viktigt. En för hög cykel kan vara direkt farligt, och den lägsta instegshöjden hade Liv på sina cyklar. Liv är Giants märke särskilt inriktade till kvinnor. Många ställer frågan om kvinnospecifika mountainbikes verkligen behövs, och i många fall gör det kanske inte det. Jag är inte tillräckligt påläst för att uttala mig. I mitt fall blev det helt avgörande, då i princip alla andra tillverkare inte har tillräckligt små och låga ramar på sina minsta cyklar. Trek har en cykel med lågt insteg, men den skulle jag behöva vänta tills nästa år för att få.

I förra veckan kom den så äntligen till Nellborgs cykel här i Linköping. De hjälpte mig ta in den och det är jag verkligen glad för! 2013 tog Nellborgs även in min “manuella” fullgung som också är en Liv.

Jag har cyklat ungefär 50 km på den här cykeln sedan jag fick den för 5 dagar sedan. Det första som slog mig var hur tyst den är. Motorn är en Yamaha som Giant satt sitt eget märke på, det står med andra ord inte Yamaha på den. Motorn heter Giant SyncDrive Sport, ligger på 250 watt som hjälper till i upp till 25 km/h.

Cykeln är tung, riktigt tung. Jag har inte vägt den och Giant skriver inte ut vikter på sina cyklar av någon anledning. Men jag skulle tippa på 23-25 kg. Som tur är har den en funktion som gör att motorn hjälper till när jag behöver leda cykeln uppför en backe. Den funktionen har jag inte hunnit testa så mycket än, och allt puttande uppför har gjort mina axlar väldigt trötta.

Jag har testat cykeln både hemmavid i Vallaskogen och i Vidingsjö. Båda banorna är ganska tekniska, det är mycket rötter och en del stenar. De breda däcken och dämpningen på 130mm fram och 120mm bak gör att jag flyter över de flesta ojämnheter. Min vanliga cykel har 100mm både fram och bak och lite smalare däck.

Bland det första jag gjorde när jag fick den var att korta av styret med 40 mm. Styret som sitter på är 750 mm brett vilket jag tycker är för brett för en så liten ram. På mina andra mountainbikes är styrets bredd 700mm. Det återstår att se om jag behöver kapa ytterligare någon centimeter per sida.

Nu ser jag fram emot att få testa den på många banor runt om i Sverige! Har du något tips skriv gärna i kommentarerna :)

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.