Cykel

Omberg runt på landsvägscykel

När jag var sjuk drömde jag om att bli frisk så jag kunde börja träna igen. En av de saker som stått på min äventyrslista i ett par år nu är att cykla vid Omberg och fika på Kafé på Skedet.

Andra dagen in i Fredriks semester och väderprognosen visade på finfint väder, nu kör vi!

Vi tog bilen med cyklarna på till Borghamn som ligger vid Vättern ca 15 km söder om Vadstena. Här finns en stor turistparkering med gott om plats. Vi valde att cykla Ombergsrundan motsols vilket innebar uppförs upp för Omberg efter bara 200m. Svettigt! Maxpuls direkt och fick stanna för att hämta andan.

När det planade ut kunde man njuta av Vättern som skymtade mellan träden. Vi stannade till vid Stocklycke vandrarhem & café och myste i skuggan under ett stort träd med en cola och en glass. Passa på att besöka Stocklycke hamn, det är väldigt fint med klippor som Vätterns vatten slår mot. Här finns också vindskydd, flera grillar, tillgänglighetsanpassat dass och bänkar att sitta vid. Vi skippade detta just idag då vi varit här fler gånger förut.

Upp på cyklarna igen och vidare utförs i vacker omslutande skog som erbjöd lite vila från solens stekande strålar. När vi kom ut ur skogen stannade vi till vid den populära rastplatsen ”Ombergs utsiktsplats” med utsikt över Hästholmen (omslagsbilden).

Alvastra sedan.. Här beundrade vi klosterruinen på håll då det hölls bröllop. Det här är kanske den vackraste ruinen som finns i Östergötland och det är väldigt populärt att fotografera sina bröllopsporträtt just här.

En lång raksträcka efterföljdes på en relativt trafikerad 70-väg. Det blåste motvind så när vi äntligen kom fram till Kafé på Skedet satt vi här en ganska bra stund i skuggan under ett träd och pustade ut. Mellan Skedet och Borghamn passerade vi hus efter hus som från ett vykort över Östgötaslätten. Så pittoreskt!

Tillbaks till Borghamn bytte vi om till badkläder och hoppade i vattnet från piren. Vattnet var såklart kallt men SÅ svalkande skönt. Borghamn Strand erbjuder restaurang och café, men även flera olika övernattningsmöjligheter. Här vill jag boka en stuga för mig och Fredrik framöver.

Turen blev totalt 25,65 km och alldeles lagom i den här värmen. Fredrik tyckte vi skulle cykla åt andra hållet nästa gång, och det kanske vi gör för den här rundan vill jag cykla igen.

Fler grejer jag rekommenderar kring Omberg:

– Vandring på Omberg & Ombergs turisthotell – blogginlägg här
– Hästholmen och 31:ans glass – blogginlägg här
– Tåkern
– Vadstena – blogginlägg här

Mysig omslutande skog som gav fint skydd från solen

Stocklycke vandrarhem & café

Ombergs utsiktsplats. Här kan man stanna till med bilen, till fots eller som oss; med cyklarna

Östgötaslätten

En stillsam väg innan vi kom ut på den mer trafikerade vägen

Alvastra klosterruin

Ett vackert gammalt träd med resta stenar

Bortanför krönet och till vänster ligger Kafé på Skedet

Så fint när bönderna sår ängsblommor på kanten av sina fält

Fika!

Vilken utsikt!

Det fanns gott om sittplatser utan att det kändes för trångt mellan borden

Gelato från Rykets gård. Lokalt hantverk gjort på fårmjölk. Första gången jag provar, SÅ gott!

Stockrosor mot rödmålad fasad, LOVE IT!

Gulliga hus vart man än såg på sträckan mellan Skedet och Borghamn

Dessa fält! <3

Kornfält och röda stugor. Sommarhus här please?

Hamnen i Borghamn

På piren låg vi och solade och så tog vi oss såklart ett svalkande dopp i Vättern. Här var vi och vinterbadade för ett par år sedan och badade i bastun som ni ser i bild. Rekommenderas!