Livet

Berlin Vital Expo & Kufürstendamm

Idag steg vi upp vid klockan 10 och drog oss en sväng på hotellrummet. Igår kväll åt vi på en mysig indisk restaurang som hade färgstark inredning och god mat. Taxin till hotellrummet var nånting utöver det vanliga. Chauffören var väldigt pratsam och trevlig och vi fick många tips om sevärdheter här i Berlin.

Det är skönt väder här. Idag har det varit varmt och soligt och jag har kunnat gå omkring i t-shirt. Hösten har inte kommit hit än.

När vi kände oss pigga runt 11-snåret och tog vi tunnelbanan till den gamla Tempelhof-flygplatsen som numer används bland annat som mäss-sal. Här hålls den årliga löp- och inlinesmässan inför Berlin Marathon – Berlin Vital Expo. Vi kom dit prick klockan 12 då mässan öppnades. Vi fick trängas med mycket folk. Inlinesdelen av mässan missade jag mycket förra året då jag besökte den samma dag som loppet. Men i år valde vi att gå på mässan dagen innan och det var fler utställare. Tyvärr kände jag väl att det inte var så mycket att hänga i julgranen, men om det är någonting som man behöver köpa (nya handledsskydd eller hjul) så är det perfekt!

Jag hämtade ut min nummerlapp, min finisher t-shirt och en vattenflaska som i år var genomskinlig. Förra årets flaska använder jag alltid när jag åker inlines eller cyklar då den har behändig storlek och är snygg. Årets flaska kommer förmodligen inte följa med på så många pass.

Efter besöket på mässan som tog ett par timmar åkte vi till Kufürstendamm som är Berlins största shoppingstråk. Där fanns Urban Outfitters, Nike town (en sak som jag kan checka av på min to-do-lista), en Lego-butik, Adidas m.m. Vi besökte ett mysigt café på en tvärgata och jag åt apfelstrudel för första gången (ett måste om man åker till Tyskland, hallå!). Vi besökte också varuhuset KaDaWe som är Europas näst största varuhus (Harrod’s i London är störst).

Efter Kufürstendamm åkte vi till Wilmersdorfer Strasse som var ett annat shoppingstråk som kändes lite som Drottninggatan i Stockholm. Där fanns även en annan stor galleria – Wilmersdorfer Arcaden.

Nu är vi galet trötta! Imorrn kööööööör vi! :)